Správna pilulka
Zuzana Pacáková (ZP): Tento rok oslavujete 20. výročie od založenia Plastique Fantastique v Berlíne v roku 1999. Ako by ste definovali hlavné črty svojej tvorby, ktoré ju charakterizovali rovnako vtedy ako dnes?
Marco Canevacci (MC): Naše práce sa týkajú aktivácie verejného priestoru a sú plné zmyslu pre humor. Väčšina z inštalácií je dosť hravá, v kontraste so svetom naokolo. Vytvárajú komunikatívne prostredia, v ktorých navzájom neznámi ľudia začnú interagovať, komunikovať a zdieľať zážitok z bytia v neobvyklom kontexte a neobvyklom priestore. Stále radi pracujeme týmto spôsobom, pretože jeho možnosti sú nekonečné.
ZP: Vaše nafukovacie štruktúry sa obvykle stávajú síce dočasnou, ale neprehliadnuteľnou súčasťou verejných miest. Je pre vás toto spojenie s verejnosťou dôležité? V akom zmysle?
MC: Najčastejšie pracujeme vo verejnom priestore a pomocou bublín v ňom vymedzíme a označíme konkrétnu oblasť. Tento „nový priestor” vyrobíme z tenkej „kože” s hrúbkou približne 0,2 mm. Naše výtvory tak podrobujú skúške priepustnú bariéru medzi verejným a súkromným – hranice medzi týmito dvomi entitami spochybňujeme vytvorením hybridných medzipriestorov. Generujeme priesvitné, rozmazané predely a povzbudzujeme ľudí, aby na tieto novovzniknuté priestorové konfigurácie reagovali.
ZP: Dielo Správna pilulka nestojí dištancované mimo spoločnosť, naopak, otvorene odráža a komentuje spoločenské dianie a politické témy. Považujete sa v rámci Plastique Fantastique za politicky angažovaných umelcov? Myslíte si, že súčasné umenie by takým byť malo?
MC: Myslím si, že všetko, čo robíme, má politický vplyv. Dokonca aj tí, čo predstierajú, že o politické dianie nemajú záujem alebo im chýbajú informácie, sú zodpovední za časy, v ktorých žijeme. Neznalosť sa v dnešnej informačnej politike stala určujúcou. Keďže už takmer 30 rokov nežijem v krajine, v ktorej som sa narodil, som mimoriadne citlivý na rast súčasných xenofóbnych a rasistických hnutí. Táto fašistická degenerácia vyznieva ešte absurdnejšie, keď si uvedomíme, že väčšina dotknutých krajín si v minulosti prešla svojimi vlastnými obrovskými problémami tohto druhu.
ZP: Ako vyzerá Váš kreatívny proces? Čo Vás najčastejšie inšpiruje – téma, miesto, materiál, tvar, experiment…?
MC: Nápad môže pochádzať z akejkoľvek situácie: vznikne počas diskusie, objaví sa vo sne alebo po niekoľkých pohároch v bare. Možno najdôležitejšou vecou na zlepšenie tvorivých procesov je byť v blízkosti ľudí, ktorí vo vás dokážu vyvolať a stimulovať zvedavosť.
ZP: S akými materiálmi pracujete a z akých dôvodov? Menilo sa to v priebehu rokov?
MC: Najčastejšie pracujeme s veľmi ľahkými materiálmi, pretože sa nám páči prchavosť našich životov. Podstatou nafukovačiek je vzduch, nie plast.
Preklad: Beáta Révayová
– – – – –
PLASTIQUE FANTASTIQUE je prestížna platforma pre dočasnú architektúru, ktorá vznikla v roku 1999 v Berlíne. Ovplyvnení prostredím a dobou, počas ktorej sa mesto premenilo na laboratórium dočasných priestorov, sa Plastique Fantastique zameriavajú na tvorbu obývateľných inštalácií ako alternatívnych, prispôsobiteľných a na údržbu nenáročných štruktúr pre krátkodobé aktivity. Ľahké a mobilné stavby sú typické tenkou priesvitnou vrstvou – tá miesta a ľudí v nich zároveň rozdeľuje aj spája, pričom často vo výsledku zviditeľnuje, čo v okolí prehliadame. Plastique Fantastique už 20 rokov svojimi inštaláciami aktivizujú verejné miesta, upozorňujú na zásadné spoločenské témy a pozývajú ľudí k ich zdieľaniu. Ich nadrozmerné inštalácie prešli celý svet, momentálne ich môžete vidieť aj na benátskom bienále s dielom Blurry Venice.
– – – – –
ZUZANA PACÁKOVÁ (*1986, Košice, Slovenská republika) je kurátorka, dramaturgička a projektová manažérka. Vyštudovala koncepciu a riadenie kultúrnych projektov na Sorbonne Nouvelle Paris 3 a kurátorské štúdiá súčasného umenia na Sorbonne Panthéon Paris v Paríži. Pôsobila v organizácii K13 – Košické kultúrne centrá (Kasárne Kulturpark a Kunsthalle – Hala umenia Košice) a Košice 2013, Európske hlavné mesto Kultúry. Na Slovensko priniesla medzinárodný festival umenia Biela noc (Nuit Blanche) a pôsobí ako jeho umelecká riaditeľka v mestách Košice a Bratislava. Dramaturgicky sa podieľala na site-specific festivale vo verejnom priestore Návrat vody do mesta v Košiciach. Pôsobila taktiež ako koordinátorka Ceny Oskára Čepana (2016 – 2017). Je členkou združenia mladých kurátorov STartE so sídlom v Paríži a členkou medzinárodnej siete IN SITU Network, Lieux publics, ktorá združuje umeleckú tvorbu vo verejnom priestore. Vyučuje Kultúrny manažment na Ekonomickej fakulte Technickej Univerzity v Košiciach.
– – – – –