Pharmacopoeia
Ako povedal Paracelsus vo svojom slávnom výroku, dávka rozhoduje o tom, či je niečo jed alebo liek. Príbeh sa začína písaním alebo možno ústnou výmenou, alebo skôr prezentáciou myšlienok rôznymi prostriedkami. To, čo zvyklo byť médiom samo o sebe, čo zvyklo byť fotografiou, je teraz pohltené, rovnako ako jazyk, ako produkcia poznatkov a ich distribúcia. Všetko je pohltené a prekonfigurované do hmlistej – vo svojej mätúcej jednote heteronómnej – záplavy informácií, ktoré bombardujú našu skracujúcu pozornosť pod účinkom digitálneho prostredia. Priestor, ktorý postupne ovláda to, čo sme zvykli vnímať ako realitu.
Nástenné maľby znázorňujúce sedimenty zašifrovaných informácií, duté skalné útvary, skryté algoritmy ponúkajú otvorené čítanie tejto imerzívnej vizuálnej poézie. Chemické látky, starostlivo merané, aplikované, kombinované, miešané a premieňané. Čo sa stane, keď reprezentácia prekoná reprezentované? A ako by bolo možné implementovať a plne realizovať nový systém bez bolestivých vedľajších účinkov? Obrazovky svietia, avšak jediné informácie, ktoré dávajú, sú farebné kódy. Ako ich teda čítate? Aký k nim máte vzťah?
Nový projekt od Anetty Mona Chişa a Aleksandry Vajd pre Kunsthalle Bratislava, ďalší krok v ich prebiehajúcej spolupráci, dekonštruuje aktuálnu mediálnu kritiku na základné stavebné bloky, do fyzických zložiek, ktoré kedysi tvorili technický obraz a rekonfiguruje ich do archeologického náleziska. Znázorňujú tak vrstvy dávno zabudnutej minulosti alebo možno súčasnosti, v ktorej sa tak ťažko orientujeme.
ANETTA MONA CHIŞA sa narodila v meste Nadlac v Rumunsku, žije a pracuje v Prahe. Jej jednotlivé diela a kolaboratívne projekty boli vystavované okrem iného v Galerii Rudolfinum (Praha), Gesellschaft für Aktuelle Kunst v Brémach, Cukrarna (Ľubľana), n.b.k. (Berlín), Karlín Studios (Praha), Kunstraum Niederösterreich vo Viedni, The 8th Floor v New Yorku, Lunds Konsthall, Haifa Museum of Art, Anca Poterasu Gallery (Bukurešť), Museum of Contemporary Art (Vroclav), Bozar v Bruseli, KINDL Center for Contemporary Art v Berlíne, MoCA (Miami), MuMoK (Viedeň), The Power Plant (Toronto), Schirn Kunsthalle vo Frankfurte, na Benátskom bienále, na Bienále Taipei a na Bienále v Moskve.
ALEKSANDRA VAJD sa narodila v meste Maribor v Slovinsku; žije a pracuje v Prahe. Jej individuálne diela a kolaboratívne projekty boli prezentované napríklad v Galerii Rudolfinum v Prahe, Cukrarna v Ľubľane, Astrup Fearnley Museet v Osle, v galérii Street Level Photoworks v Glasgowe, CASK Gallery v Larise (Grécko), Kyoto’s Zuiun-an-Art Project Space, Mestskej galérii v Ľubľane a v < rotor > centrum pre súčasné umenie v Grazi. Vajd sa taktiež zúčastnila na niekoľkých fotografických festivaloch a bienále, vrátane Photo Festival v Krakove, Lipsku, Liège a na 9. Trienále súčasného umenia Art U3 v Ľubľane.