Na hrane / At the Limit / Am Limit
Expozé
Hraničné skúsenosti a prekonávanie hraníc možno považovať za kultúrne techniky. V rokoch veľkých objavov nielenže viedli k prepracovaniu máp, ale bol aj zásadne preformulovaný celý pohľad na svet. Hranice označujú vnútorný a vonkajší priestor, vytvárajú kontúry existenčných správaní. Hranice sú dynamické, a preto nikdy nie sú konečné – iba smrť predstavuje ultimátnu hranicu. Podľa Karla Jaspersa skúsenosti v medzných situáciách vedú k vnútorným zmenám, ktoré uprednostňujú „bytie možnej existencie v nás“. Rozvíjame spôsoby, ktoré prospievajú našej vlastnej suverenite.
Výstava Na hrane / At the Limit / Am Limit tematizuje hranice a skúsenosti spojené s krajnými situáciami na základe viacerých umeleckých príspevkov. Diela zozbierané pod týmto názvom však nehovoria o výbuchu adrenalínu pri extrémnych športoch či o obmedzenom prístupe k určitým zdrojom. O tom druhom možno čiastočne, avšak námet výstavy je širší.
Začína sa základnou dilemou narodenia sa v určitej dobe, ktorá nás konfrontuje so spoločenskými pravidlami a normami, ktorých históriu nepoznáme; pravidlami a normami, ktoré sa zdajú na prvý pohľad mätúce alebo cudzie. Mohli by sme hovoriť aj o spoločenskej klíme, kultúrnej oblasti alebo ideológii, do ktorej rastieme, a s ktorej podmienkami a obmedzeniami sa časom zmierujeme. Táto osudová sieť náhod, regulujúca naše priania a predstavy, náš vzťah k životnému prostrediu, k ostatným ľuďom, k nášmu vlastnému telu a dokonca k zákonom prírody, sa pre nás môže stať výzvou, ak zistíme, že určité pravidlá a normy sú zastarané alebo nesprávne (napr. nerovné zaobchádzanie s pohlaviami či svetonázor postavený na rasistických predsudkoch).
Ak sa tieto pohľady pokúšame prekonať, hraničnou skúsenosťou sa môže stať práve vyrovnávanie sa s nimi. Z tohto dôvodu projekt výstavy Na hrane / At the Limit / Am Limit obsahuje vo svojej tematike okraje a perifériu eurocentrického pohľadu na svet. Tieto hranice vo všeobecnosti označujú umelecké pole pôsobnosti par excellence, z ktorého sme konfrontovaní perspektívami napomáhajúcimi transformovať naše obvyklé názory. V tomto zmysle sme zostavili rôzne aspekty hraničných skúseností. Tie sa buď vzťahujú na osobné hraničné skúsenosti, alebo si prostredníctvom určitých umeleckých stratégií a prístupov sami vytvárajú medzné situácie.
Rozsah umeleckých diel na výstave siaha od širšej rekonštrukcie skutočne prežívaného okamihu smrti, až po chemický experiment, v ktorom je možné pozorovať soľný roztok a jeho progresívnu kryštalizáciu. Ďalšie umelecké dielo premieta dnešné ekologické a geopolitické problémy do virtuálneho budúceho scenára. Vidíme aj portrétne fotografie vložené do nádob, rozpadajúce sa vo vode, ktoré sú súčasťou výskumu vysťahovania a diskriminácie japonských žien v Kórei po druhej svetovej vojne. Okrem toho sme konfrontovaní s rodovo špecifickým stereotypom pochádzajúcim z rannej psychoanalýzy.
Konštrukcia vyrobená z kovových mriežok predstavuje možnosť zmeny perspektívy zvnútra aj zvonka. Sledujeme kameru prechádzať zničeným betónom jadrovej elektrárne, ktorá nikdy nebola uvedená do prevádzky, alebo spoznáme umeleckú postavu menom Viola Kamp, agentku a dvojníčku, ktorú pozorujeme pri hraní jej umeleckej formy.Na inom mieste sa stretávame s konvolútom farebných kresieb, ktorých jednotlivé listy sa na bočných okrajoch odrážajú v pároch, v dôsledku čoho zobrazené motívy vytvárajú abstraktné vzory. Taktiež uvidíme aj inštaláciu s 30 kazetovými magnetofónmi a disonantnou zmesou hudby z hudobných zbierok rôznych žánrov.
Stretneme legendárneho kráľa Midasa, ktorý si bude pred našimi očami pochutnávať na chrobákoch. V svetelných paneloch vložené fotografie umožňujú nahliadnuť do tajného rituálu Candomblé, pri ktorom tanečníčky v tranze poskytujú svoje telá duchom svojich bohov. Expresívne olejomaľby oslavujú splynutie človeka a zvieraťa a v bujnej vegetácii tropického dažďového pralesa sa ženský akt premení na rastlinnú bytosť. Nakoniec fragment rakety pripomenie priekopníkov vesmírneho cestovania, ktoré nás nútia snívať o cestovaní do vzdialených galaxií. Keďže však takéto cesty sú prakticky nemožné, naša kozmická osamelosť sa naďalej meria neprekonateľnými vzdialenosťami, ktoré oddeľujú našu domácu planétu od konštelácií na hviezdnej oblohe.
Umelecko-kooperatívny projekt Na hrane / At the Limit /Am Limit bol pôvodne koncipovaný pre Museúm da UFPA (Museu da Universidade Federal do Pará) v meste Belém v Brazílii, kde bol v roku 2017 realizovaný s podporou kultúrnej spoločnosti Beléma Goetheho inštitútom Salvador/Bahia. V tom čase sa výstavy zúčastnilo 8 medzinárodných umelkýň z Berlína a 4 umelkyne z Beléma. Pre projekt v Kunsthalle Bratislavabola koncepcia výstavy opäť revidovaná a boli zahrnuté nové umelecká diela.
Martin Juef
Kurátor a autor koncepcie výstavy
– – – – –
MARTIN JUEF (*1966, Berlín, Nemecko) študoval maliarstvo a odborUmenie v kontexte na Univerzite umenia (Universität der Künste) v Berlíne. Jeho umelecká práca zahŕňa maľbu, koláž, fotografiu a inštaláciu, jeho diela boli vystavované na mnohých medzinárodných sólových a skupinových výstavách. Od roku 2011 pracuje ako nezávislý kurátor. Od roku 2014 do roku 2018 žil v Brazílii, kde vďaka rôznym spoluprácam realizoval väčšinu svojich kurátorských projektov. Jeho práca kurátora je úzko prepojená s antropologickými a kultúrnymi štúdiami. V oblasti umenia propaguje interkultúrny dialóg.
ZORKA LEDNÁROVÁ (*1976, Bratislava, Slovensko) študovala sochárstvo v Bratislave, v mestách Kiel aj Chang-Čou v Číne. Následne absolvovala študijný odbor Umenie v kontexte na Univerzite Umenia v Berlíne s hlavným zameraním Kurátorstvo aUmenie vo verejnom priestore. Vo svojej umeleckej tvorbe sa venuje najmä politickým a spoločenským otázkam. Od roku 1999 pracuje ako kurátorka. Podieľala sa na mnohých medzinárodných výstavách. Od roku 2007 do roku 2015 viedla nezávislý výstavný priestor OKK / Raum 29 (OKK – OKU – orgán kritického umenia) v rámci asociácie Kolonie Wedding v Berlíne, ktorý programovo reprezentuje interdisciplinárny dialóg medzi umením a politickým akcionizmom. Zorka Lednárová žije a pracuje v Berlíne a v Bratislave.