Kontrast: Búrka visí nad aroganciou Narcisa
Francisco Klinger Carvalho
(*1966, Óbidos, Pará, Brazília / Brazil)
Kontrast: Búrka visí nad aroganciou Narcisa, 2017, železo, zrkadlo,190 x 175 x 169 cm, majetok autora
Hlavnou myšlienkou konceptuálne orientovaného diela Kontrast: Búrka visí nad aroganciou Narcisa (2017) od brazílskeho umelca Francisca Klingera Carvalha je kultúrne podmienené chápanie územných hraníc, ako aj európska tendencia národnej identifikácie a geografickej izolácie. Hranice v západnej kultúre znamenajú zákaz, oddelenie, sú definované ako istá „nepriepustnosť“. Autor vo svojom objekte pre verejný priestor odkazuje na európsku kultúrnu tradíciu už v samotnom názve, v ktorom figuruje mytologický motív o Narcisovi. Prostredníctvom známeho príbehu poukazuje na sebastrednosť, egocentrickosť a aroganciu Západu. Priamy odkaz na tento starogrécky mýtus sa nachádza aj fyzicky v diele – v podobe zrkadla. Umelcovo presvedčenie pritom vychádza z jeho skúseností s imigračnou politikou európskych štátov, ktorá preferuje výlučne ich ekonomické a kultúrne záujmy. Konštrukcia s kovovými mrežami tak získava silný politický odkaz. Samotné mreže zhmotňujú napokon neistý vzťah medzi ochranou a izoláciou, starostlivosťou a represiou v rámci západného politického kontextu.