PLASTIQUE FANTASTIQUE: Správna pilulka

Kunsthalle LAB

Plastic Fantastic sa dielom Správna pilulka otvorene hlásia k demokratickým hodnotám a len s nevôľou reflektujú vlnu populizmu a narastajúceho extrémizmu v spoločnosti. Extrémizmu, ktorý sa snaží oklieštiť slobodu aj v umeleckom vyjadrení. Farby objektu nie sú zvolené náhodne, odkazujú na materiál, ktorým sa v nepriaznivých teplotách chránia utečenci na svojej ceste – izotermickú fóliu. Ako sami hovoria, európske dejiny zažili mnoho období, v ktorých boli Európania vojnou alebo ťaživou biedou nútení opustiť svoju rodnú krajinu. Dnes migrujú ľudia z iných kútov planéty, často sa však na svojej púti zaseknú v medzipriestore. Ako prvú pomoc však aspoň na zmiernenie fyzickej bolesti dostanú práve izotermickú fóliu. Pred pár rokmi ju preto začali ľudia v Berlíne nosiť na demonštrácie ako prejav protestu proti fašizmu. Zlatá a strieborná sa tak stali farbami novej vlajky solidarity v boji proti medziľudskej neznášanlivosti. Plastique Fantastique vytvorili Správnu pilulku ako metaforu na silný liek, ktorý má ľudí zachrániť od vážneho ochorenia fašizmom. „Prehltnúť celé naraz a prestať si myslieť nezmysly.”
Kurátorka: Zuzana Pacáková

Pohľad do inštalácie výstavy // Foto © archív KHB / Martin Marenčin

Otvorenie:

26. september 2019

od 18:00 do 20:00 hod.

Trvanie:

27. september 2019 – 3. november 2019

Miesto:

Kunsthalle LAB

Zuzana Pacáková (ZP): Tento rok oslavujete 20. výročie od založenia Plastique Fantastique v Berlíne v roku 1999. Ako by ste definovali hlavné črty svojej tvorby, ktoré ju charakterizovali rovnako vtedy ako dnes?

Marco Canevacci (MC): Naše práce sa týkajú aktivácie verejného priestoru a sú plné zmyslu pre humor. Väčšina z inštalácií je dosť hravá, v kontraste so svetom naokolo. Vytvárajú komunikatívne prostredia, v ktorých navzájom neznámi ľudia začnú interagovať, komunikovať a zdieľať zážitok z bytia v neobvyklom kontexte a neobvyklom priestore. Stále radi pracujeme týmto spôsobom, pretože jeho možnosti sú nekonečné. 

 

ZP: Vaše nafukovacie štruktúry sa obvykle stávajú síce dočasnou, ale neprehliadnuteľnou súčasťou verejných miest. Je pre vás toto spojenie s verejnosťou dôležité? V akom zmysle?

MC: Najčastejšie pracujeme vo verejnom priestore a pomocou bublín v ňom vymedzíme a označíme konkrétnu oblasť. Tento „nový priestor” vyrobíme z tenkej „kože” s hrúbkou približne 0,2 mm. Naše výtvory tak podrobujú skúške priepustnú bariéru medzi verejným a súkromným – hranice medzi týmito dvomi entitami spochybňujeme vytvorením hybridných medzipriestorov. Generujeme priesvitné, rozmazané predely a povzbudzujeme ľudí, aby na tieto novovzniknuté priestorové konfigurácie reagovali. 

 

ZP: Dielo Správna pilulka nestojí dištancované mimo spoločnosť, naopak, otvorene odráža a komentuje spoločenské dianie a politické témy. Považujete sa v rámci Plastique Fantastique za politicky angažovaných umelcov? Myslíte si, že súčasné umenie by takým byť malo?

MC: Myslím si, že všetko, čo robíme, má politický vplyv. Dokonca aj tí, čo predstierajú, že o politické dianie nemajú záujem alebo im chýbajú informácie, sú zodpovední za časy, v ktorých žijeme. Neznalosť sa v dnešnej informačnej politike stala určujúcou. Keďže už takmer 30 rokov nežijem v krajine, v ktorej som sa narodil, som mimoriadne citlivý na rast súčasných xenofóbnych a rasistických hnutí. Táto fašistická degenerácia vyznieva ešte absurdnejšie, keď si uvedomíme, že väčšina dotknutých krajín si v minulosti prešla svojimi vlastnými obrovskými problémami tohto druhu. 

 

ZP: Ako vyzerá Váš kreatívny proces? Čo Vás najčastejšie inšpiruje – téma, miesto, materiál, tvar, experiment...?

MC: Nápad môže pochádzať z akejkoľvek situácie: vznikne počas diskusie, objaví sa vo sne alebo po niekoľkých pohároch v bare. Možno najdôležitejšou vecou na zlepšenie tvorivých procesov je byť v blízkosti ľudí, ktorí vo vás dokážu vyvolať a stimulovať zvedavosť.

 

ZP: S akými materiálmi pracujete a z akých dôvodov? Menilo sa to v priebehu rokov?

MC: Najčastejšie pracujeme s veľmi ľahkými materiálmi, pretože sa nám páči prchavosť našich životov. Podstatou nafukovačiek je vzduch, nie plast. 

 

Preklad: Beáta Révayová 

 

- - - - - 

PLASTIQUE FANTASTIQUE je prestížna platforma pre dočasnú architektúru, ktorá vznikla v roku 1999 v Berlíne. Ovplyvnení prostredím a dobou, počas ktorej sa mesto premenilo na laboratórium dočasných priestorov, sa Plastique Fantastique zameriavajú na tvorbu obývateľných inštalácií ako alternatívnych, prispôsobiteľných a na údržbu nenáročných štruktúr pre krátkodobé aktivity. Ľahké a mobilné stavby sú typické tenkou priesvitnou vrstvou – tá miesta a ľudí v nich zároveň rozdeľuje aj spája, pričom často vo výsledku zviditeľnuje, čo v okolí prehliadame. Plastique Fantastique už 20 rokov svojimi inštaláciami aktivizujú verejné miesta, upozorňujú na zásadné spoločenské témy a pozývajú ľudí k ich zdieľaniu. Ich nadrozmerné inštalácie prešli celý svet, momentálne ich môžete vidieť aj na benátskom bienále s dielom Blurry Venice. 

 

- - - - - 

ZUZANA PACÁKOVÁ (*1986, Košice, Slovenská republika) je kurátorka, dramaturgička a projektová manažérka. Vyštudovala koncepciu a riadenie kultúrnych projektov na Sorbonne Nouvelle Paris 3 a kurátorské štúdiá súčasného umenia na Sorbonne Panthéon Paris v Paríži. Pôsobila v organizácii K13 – Košické kultúrne centrá (Kasárne Kulturpark a Kunsthalle – Hala umenia Košice) a Košice 2013, Európske hlavné mesto Kultúry. Na Slovensko priniesla medzinárodný festival umenia Biela noc (Nuit Blanche) a pôsobí ako jeho umelecká riaditeľka v mestách Košice a Bratislava. Dramaturgicky sa podieľala na site-specific festivale vo verejnom priestore Návrat vody do mesta v Košiciach. Pôsobila taktiež ako koordinátorka Ceny Oskára Čepana (2016 – 2017). Je členkou združenia mladých kurátorov STartE so sídlom v Paríži a členkou medzinárodnej siete IN SITU Network, Lieux publics, ktorá združuje umeleckú tvorbu vo verejnom priestore. Vyučuje Kultúrny manažment na Ekonomickej fakulte Technickej Univerzity v Košiciach. 

 

Spoluorganizátor